Bloggens syfte


Här presenteras recept på maträtter som är ENKLA att göra och NYTTIGA att äta.

Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost!

25 sep. 2012

RÄKCOCKTAIL


I fredags hade jag middag hemma och bjöd på en räkcocktail till förrätt.
Enkel och nyttig! Jättegod!
Därför tycker jag att den passar att vara med i denna blogg.
Jag köpte färska räkor som jag skalade. Alternativt kan man ta frysta räkor. Det finns skalade, frysta att köpa om man vill. Räkor som ligger i lag i en burk har dålig hållbarhet. Därför har man oftast tillsatt både det ena och det andra. Färska eller frysta är min rekommendation!
 
 
Detta behöver du:
  • Räkor (färska eller frysta)
  • Avokado
  • Apelsin
  • Citron
Eventuellt något grönt att dekorera med, ex. en kvist citronmeliss.
Eventuellt någon krydda, ex. flingsalt, citronpeppar.

Gör så här:
Skala räkorna.
Dela avokado och apelsin i bitar.
Lägg i en skål. Pressa citron över. Krydda ev. Blanda försiktigt!
Fördela i portionsskålar.
Garnera ev. med något grönt (eller annat).

Om du vill kan du förvara detta i kylskåp några timmar, tills gästerna kommer.
Men ta i så fall ut det i god tid innan. Det är inte gott att äta om det är iskallt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar